Wielkopolska Szkoła Roku

sekretariat@105.edu.pl

Klub Podróżnika

We wrześniu 2009 roku wraz z mgr Barbarą Piasek i mgr Elżbietą Jaśkowiak oraz Aleksandrą Jurek zainicjowałyśmy projekt „Klub Podróżnika” dla dzieci i młodzieży z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym w Zespole Szkół Specjalnych numer 105 w Poznaniu. Była to całkowicie nowatorska idea. Szukając pomysłu na zorganizowanie ciekawych zajęć pozalekcyjnych w szkole dla uczniów odkryłyśmy, że dzieci z różnymi dysfunkcjami nie mają szans na uczestnictwo w normalnych wycieczkach organizowanych przez biura podróży. W naszej pracy obserwujemy, że ta grupa dzieci i młodzieży jest pomijana przez społeczeństwo w różnych formach spędzania wolnego czasu. „Klub podróżnika” miał być przepustką do przeżycia niejednej przygody oraz możliwością doświadczenia pasji podróżniczej.
Cele projektu jest:
  • Zaszczepić w dzieciach i młodzieży pasję podróżniczą
  • Naoczne poznawanie najpiękniejszych miast Polskich i jej zabytków
  • Doświadczenie kultury i historii Polski
  • Nauka samodzielności w prostych czynnościach samoobsługowych podczas wycieczek
  • Kształtowanie postaw społecznie akceptowanych podczas podróży pociągiem, podczas wizyt w kawiarniach i restauracjach oraz podczas zwiedzania obiektów zabytkowych.
  • Kształcenie wrażliwości uczniów, poczucia własnej wartości, umiejętności radzenia sobie ze stresem związanym z samodzielnym podróżowaniem bez rodziców.
  • Włączenie uczniów w prace organizacyjne- współtworzenie klubu- szukanie wspólnie miejsc, które chcielibyśmy zobaczyć.
  • Poczucie sprawstwa i radość ze spędzonego czasu w gronie przyjaciół koleżanek i kolegów ze szkoły
  • Integracja między klasowa uczniów.
Klub miał w założeniu zrzeszać maksymalnie 15 dzieci i młodzieży z umiarkowaną niepełnosprawności. Obecnie w wycieczkach uczestniczy grupa 30 uczniów, w zależności od rodzaju wyjazdu.

Dzięki opracowaniu projektów wycieczek na konkurs w Urzędzie Wojewódzkim udało nam się wraz z dziećmi zrealizować w roku szkolnym 2009/2010 trzy wyprawy: jednodniową wycieczkę do Wrocławia, i do Torunia oraz dwudniową do Stolicy Polski Warszawy. Dzięki tym wyjazdom uczniowie mieli okazję poznać i zwiedzić najważniejsze miasta Polski, zobaczyć ich zabytki, spędzić radośnie weekendowy czas w gronie kolegów z różnych zespołów klasowych, poczuć atmosferę zjedzenia posiłków w restauracjach oraz możliwość przejechania się niekiedy pierwszy raz w życiu różnymi środkami lokomocji tj.: pociąg, metro.

Nasze podróże

Świerkocin 2011  /  Wrocław 2011  /  Trójmiasto 2010  /  Gniezno 210  /

Toruń 2009  /  Warszawa 2009  / Wrocław 2009

LEGOLAND 2017

W dniu 9 września 2017 Klub Podróżnika wybrał się na wycieczkę do Danii. Wyjazd ten trwał 6 dni, a daleką drogę pokonaliśmy autobusem. Spełniliśmy nasze marzenie i spędziliśmy cały dzień w Legolandzie. Wyprawa ta była możliwa dzięki otrzymanemu dofinansowaniu od firmy Aquanet w ramach realizacji projektu „Międzypokoleniowa więź razem znaczy raźniej”.

Oprócz fantastycznej zabawy w parku rozrywki zbudowanego z klocków Lego, odwiedziliśmy dom Hansa C. Andersena w Odense, najsłynniejszego twórcy baśni dla dzieci oraz zwiedziliśmy posiadłość z Zamkiem Egeskov i miasteczko portowe Bogense. Mieszkaliśmy w domku z basenem i licznymi atrakcjami dla dzieci i młodzieży. Zarówno starsi jak i młodsi znaleźli tu swoje miejsce. Wspaniały Legoland zachwycił nas najbardziej. Nazwa klocków Leg - godt oznacza „baw się dobrze” i przyciąga co roku ponad milion wielbicieli klocków. W tym roku i my dołączyliśmy do tego grona.

Podziwialiśmy Miniland, gdzie można zobaczyć zbudowane z klocków Lego poruszające się lotniska, dworce, zwierzęta, małe miasteczka oraz budowle z całego świata. Strefa kolejek zapewniła nam najwięcej wrażeń i emocji, kraina zamków, świat piratów dostarczył wszystkim wspaniałej zabawy. Odwiedziliśmy też kino 4D, strefę Ninjago i podwodny świat. W muzeum pisarza Andersena zobaczyliśmy jak dawniej mieszkało się w Danii i całą ścianę baśni przetłumaczonych na 120 języków z całego świata. Zamek Egeskov odkrył przed nami wspaniałe zbiory starych samochodów, motocykli, maszyn latających, powozów. Bawiliśmy się na dawnym placu zabaw i labiryncie zrobionym z żywopłotu. Nie sposób opisać czego doświadczyliśmy w Danii. To był jeden z najradośniejszych wyjazdów, pełen niespodziewanych atrakcji i wrażeń. Bardzo serdecznie dziękujemy Firmie Aquanet za urzeczywistnienie naszych marzeń!!!

E. Jaśkowiak, K. Modrzejewska

ŚWINOUJŚCIE 2017

17 lipca 2017 Klub Podróżnika wybrał się na letni tygodniowy wyjazd do Świnoujścia. Bardzo lubimy to nadmorskie miasto pełne ciekawych miejsc. Podróż pokonaliśmy pociągiem i promem, a gościło nas schronisko szkolno-młodzieżowe. W tym roku oprócz pobytu na plaży, na filmie w kinie, spacerach na pięknej promenadzie, czas mijał nam również na wycieczkach. Wybraliśmy się na obrzeża Świnoujścia na rejs po morzu i porcie, do Truskawkowej Farmy Karls i do koszar w Twierdzy Gerhalda. Były to bardzo interesujące, radosne i bogate w atrakcje wycieczki. Wyjścia na lody, gofry i pizzę były dla nas smaczną wakacyjną niespodzianką. Mimo, że nie był to nasz pierwszy pobyt w tym mieście, to wiele miejsc zobaczyliśmy po raz pierwszy. Do domów wróciliśmy pełni wspomnień i dobrych wrażeń.

K.Modrzejewska E. Jaśkowiak

SARBINOWO 2017

W czerwcu 2017 roku szkolny Klub Podróżnika spędził dwa tygodnie na zielonej szkole w Sarbinowie. Tym razem do podróży na Pomorze zaprosił również młodszych uczniów naszej szkoły. Daleką drogę pokonaliśmy pociągiem i autokarem, a nasze liczne i ciężkie bagaże przewiózł Pan Antoniewicz. Był to długi wyjazd, wypełniony licznymi atrakcjami.

W Sarbinowie mieszkaliśmy w Ośrodku Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnym Jagoda, który zaoferował nam codzienną hipoterapię, gimnastykę i rehabilitację. Czas wypełniały nam także zajęcia edukacyjne i sportowe. Choć pogoda była kapryśna korzystaliśmy z uroków nadmorskiej plaży. Dzięki uprzejmości ośrodka wybraliśmy się na kilka wycieczek. Dotarliśmy do Kołobrzegu, gdzie wypłynęliśmy w morze na statku Monika, w Mielnie podziwialiśmy promenadę a w Gąskach zdobyliśmy latarnię morską. Poznaliśmy także port rybacki w Chłopach i korzystaliśmy z atrakcji Dzikiego Zachodu w Zieleniewie. Dodatkowo czas umilały nam wieczorki taneczne, koncert piosenki ukraińskiej i cyrk Heca. Wypiekliśmy też chleb w Skansenie Chleba i jeździliśmy na gokardach. Codziennnie wieczorem omawialiśmy wspólnie miniony dzień. W pamięci zostało nam wiele wspomnień i wrażeń. Grupa podróżników liczyła 18 osób i czterech opiekunów, wszyscy z radością powrócili po dwóch tygodniach do swoich domów.

E. Jaśkowiak, K. Modrzejewska, A. Jurek, M. Sławińska

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

25. stycznia 2017r. Klub Podróżnika po raz kolejny udał się do stolicy Włoch, do Rzymu. Tą daleką drogę pokonaliśmy samolotem. Była to druga nasza wyprawa do tego miasta. Gościny podczas pobytu udzieliły nam siostry ze Zgromadzenia Św. Elżbiety. Podczas kilku dni mogliśmy zwiedzić Wieczne miasto i Watykan. Spotkaliśmy tam wiele życzliwych osób, jedną z nich był franciszkanin O. Robert Leżohupski, dzięki któremu spotkaliśmy się z włoskim Kardynałem Mauro Piacenza oraz zobaczyliśmy Papieskie Ogrody.  Ogromne wrażenie wywarły na nas Bazyliki Św. Piotra, Św. Pawła na Lateranie oraz Kapitol. Podczas wędrówek dotarliśmy na Zatybrze, do Ust Prawdy, Zamku i Mostu Anioła ale najbardziej podobały nam się Schody Hiszpańskie i Fontanna di Trevi. Rzym to piękne, słoneczne miasto pełne gwaru turystów z całego świata, w parkach można spotkać latające papugi  i pomarańczowe ogrody. Może tam jeszcze kiedyś wrócimy…
K. Modrzejewska, E. Jaśkowiak

ŚWINOUJŚCIE 2016

Od 18 do 24 lipca 2016 r. Klub Podróżnika wybrał się na kolonię do Świnoujścia. Podróż pokonaliśmy pociągiem, promem i autobusem. Gościło nas schronisko szkolno-młodzieżowe, gdzie mogliśmy integrować się z innymi wypoczywającymi gośćmi. Już pierwszego dnia wybraliśmy się nad morze, gdzie powitała nas szeroka plaża i piękna promenada. Podczas wypoczynku w Świnoujściu byliśmy w kinie, na lodach, gofrach, pizzy i kilku wycieczkach. Najbardziej podobała nam się wyprawa busem do Farmy Truskawkowej Karls w niemieckiej części wyspy. Tam mogliśmy spróbować przetworów truskawkowych, obejrzeć pokazy wyrobu cukierków, ale przede wszystkim skorzystać z atrakcji tego miejsca.

Zjeżdżaliśmy na wycieraczkach, skakaliśmy na trampolinie, budowaliśmy wodociąg, kluczyliśmy w labiryncie, wspinaliśmy się w parku linowym, szliśmy po torze przeszkód, bawiliśmy się w budowniczych i strażaków. Bardzo nam się to miejsce podobało. Kolejnego dnia wybraliśmy się na wycieczkę do Parku Miniatur i Kolejek w Dziwnówku. Podczas wypoczynku korzystaliśmy z uroków pięknej plaży i atrakcji miasta. Udaliśmy się również w rejs statkiem po porcie skąd wypłynęliśmy w morze. Cały wyjazd bardzo nam się podobał a pogoda pozwoliła cieszyć się ciepłym latem nad morzem.

E. Jaśkowiak K. Modrzejewska A. Nieścierowicz A. Jurek

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Klub Podróżnika na początku czerwca wybrał się do Sandomierza.
Droga do tego miasta z Poznania jest daleka dlatego jedną część podróży pokonaliśmy samolotem.
Była to prawdziwa wycieczka krajoznawcza.
Z Poznania wyruszyliśmy pociągiem do Wrocławia, gdzie po zwiedzaniu Starówki udaliśmy się na lotnisko.
Z Wrocławia polecieliśmy samolotem linii SprintAir do Radomia.
W Radomiu zakwaterowaliśmy się w Hostelu Avatar gdzie nocowaliśmy przez kolejne dni.
Drugiego dnia wynajętym busem udaliśmy się na cały dzień do bardzo oczekiwanego Sandomierza.
Miasto to zachwyciło nas swoją urodą i klimatem.
Zwiedzając jego zabytkowy rynek mogliśmy zobaczyć także jak kręcony jest serial pt.: „Ojciec Mateusz”. Kolejnego dnia udaliśmy się do Czarnolasu, gdzie większość uczestników po raz pierwszy mogło zobaczyć dworek szlachecki.
Tam zapoznaliśmy się z postacią Jana Kochanowskiego, o którym opowiadała nam bardzo ciekawie Pani przewodnik.
Po południu zwiedziliśmy również miasto Radom, które jest jednym z najstarszych miast Polski i pamięta czasy Mieszka I.
Ostatniego dnia w drodze do domu zajrzeliśmy także do naszej stolicy – Warszawy pełnej turystów i wycieczek. Podróż pokonaliśmy pociągiem i pełni wrażeń wróciliśmy do Poznania.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

We wrześniu 2015r. udało nam się dotrzeć aż do Zakopanego!
W podróż wyruszyliśmy pociągiem Pendolino, który dowiózł nas do Krakowa, gdzie zwiedziliśmy piękną Starówkę oraz Wawel. Bardzo podobało nam się w Sukiennicach, kościele Mariackim i na dziedzińcu Zamku Królewskiego, zajrzeliśmy również do smoka.
Kolejnego dnia busem pojechaliśmy do Zakopanego, w którym jeszcze nigdy nie byliśmy na wycieczce.
Tego dnia wjechaliśmy górską kolejką na Gubałówkę, gdzie podziwialiśmy panoramę Tatr.
Następnie udaliśmy się na słynne Krupówki i do kościoła na Pęksowym Brzyzku.
Pełni wrażeń wróciliśmy do schroniska. Trzeciego dnia udaliśmy się do Doliny Kościeliskiej, jednej z najpiękniejszych w Tatrach. Tam pod opieką przewodnika górskiego doszliśmy do schroniska Ornak, gdzie zregenerowaliśmy siły by wrócić górskim szlakiem do Kir.
Dla wielu podróżników był to pierwszy tak długi szlak w życiu. Wszyscy podziwialiśmy piekno gór i mimo niesprzyjającej pogody byliśmy pod wrażeniem oglądanych widoków.

Nasza wycieczka zakończyła się czwartego dnia długą drogą powrotną do Poznania.
Chętnie zobaczylibyśmy więcej, może jeszcze kiedyś tam dotrzemy.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

W wakacje 2015 grupa 13 uczniów ZSS nr 105 pojechała na kolonię letnią do Świnoujścia.
W podróż wybraliśmy się pociągiem, a po mieście poruszaliśmy się promem i autobusem.
Podczas wyjazdu zwiedziliśmy Międzyzdroje, wyspę Uznam i Karsibór, które kryły w sobie wiele atrakcji.
Kino 7D, lody, gofry, udział w Projekcie Plaża zorganizowanym przez TV TVN to niektóre z nich.
W trakcie rejsu katamaranem po ujściu rzeki Świna podziwialiśmy ptactwo zamieszkujące tam aż 44 wyspy.
Wybraliśmy się również na wycieczkę do Niemiec, a tam w miasteczku portowym Stralsund w Oceanarium oglądaliśmy mieszkańców morza Bałtyckiego i Północnego naturalnych rozmiarów. Nie zabrakło nam też czasu na plażowanie nad naszym morzem, co sprawiło nam najwięcej radości. To wszystko było możliwe dzięki otrzymaniu dofinansowania przez Urząd Wojewódzki w Poznaniu.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Po raz pierwszy pojechaliśmy z Klubem Podróżnika na południowy wschód Polski. W październiku 2014r. wybraliśmy się na trzydniową wycieczkę do Lublina i okolic. Zwiedziliśmy urokliwy stary Lublin, a w nim Zamek, Katedrę i Starówkę, pojechaliśmy do pięknego Kazimierza Dolnego, gdzie oprócz zwiedzania czekał nas rejs statkiem po rzece, a potem Park Zdrojowy w Nałęczowie. Ta część naszego kraju bardzo nam się spodobała, bardzo chcielibyśmy tam jeszcze wrócić.

W lipcu 2014r. Klub Podróżnika zabrał swoich uczestników na tygodniową kolonię do Gdańska i okolic. Podczas tego wyjazdu wypoczywaliśmy nad morzem, zwiedziliśmy Starówkę w Gdańsku, odwiedziliśmy Malbork podczas Średniowiecznego Weekendu, zwiedziliśmy port w Gdyni, popłynęliśmy tramwajem wodnym na Hel i statkiem na Westerplatte. Dzięki słonecznej i ciepłej pogodzie mogliśmy kąpać się w morzu i aktywnie wypoczywać. Wieczorami graliśmy w gry, korzystaliśmy z internetu i przypominaliśmy wydarzenia kolejnego dnia. Opaleni, radośni i wypoczęci wracaliśmy do swoich domów.

W maju 2014r. wybraliśmy się na jeden dzień pociągiem do Szczecina, w tym mieście byliśmy po raz pierwszy. Zwiedziliśmy tam Katedrę, Starówkę, Zamek Książąt Pomorskich i Wały a na koniec popłynęliśmy w rejs po porcie w Szczecinie, gdzie obejrzeliśmy miejsca budowy i przeładunku statków. Pogoda sprzyjała spacerom i zwiedzaniu.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Jak co roku wiosną 2014r. wyjechaliśmy na Zieloną Szkołę do Sarbinowa. Nad morzem korzystaliśmy nie tylko z klimatu i plaży. Codziennie odbywały się różnego rodzaju zajęcia. W ośrodku Jagoda zawsze jesteśmy bardzo dobrze przyjęci, możemy tu korzystać z zabiegów rehabilitacyjnych, hipoterapii i fizjoterapii. Wieczorami oprócz zachodów słońca uczestniczymy w zabawach tanecznych, a popołudniami uczymy się i wyjeżdżamy na wycieczki. Odwiedziliśmy w tym roku Mielno Międzyzdroje, Trzęsacz, zdobyliśmy latarnię w Gąskach. W Kołobrzegu popłynęliśmy statkiem po morzu, to jest zawsze bardzo wielkie przeżycie dla nas. Bardzo lubimy ten czas, podczas którego uczestnicy zdobywają kolejne umiejętności, poszerzają swoją wiedzę i przede wszystkim uczą się poprzez własne doświadczenie. Zawsze chętnie wracamy pamięcią do tych dni spędzonych nad morzem.

W październiku 2013r. wybraliśmy się pociągiem na dwudniową wycieczkę do Warszawy. W stolicy Polski zobaczyliśmy historyczne Łazienki, dzielnicę Wilanów, Starówkę, Pałac Prezydencki oraz Park Saski i Pałac Kultury. Zwiedzając miasto poruszaliśmy się także metrem, które wzbudziło wiele emocji i radości. W Warszawie spaliśmy w samym centrum na Nowym Świecie w hostelu Moon. Kilkoro młodych podróżników było w tym mieście po raz pierwszy, wszystkim się bardzo podobało. Pewnie za jakiś czas tu wrócimy.

We wrześniu 2013 roku Klub Podróżnika zorganizował autokarową wycieczkę do ZOO we Wrocławiu. W wyjeździe tym wzięła udział cała szkoła podstawowa, czyli ponad 30 uczniów ze swoimi wychowawcami. Mimo długiej drogi wyjazd był bardzo udany, spotkaliśmy tam wiele ciekawych zwierząt i ptaków.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

W połowie lipca 2013 roku grupa 13 uczniów z naszej szkoły udała się na kolonie letnie do Darłówka. Mieszkaliśmy w pensjonacie „Korsarz” w Darłówku Zachodnim. Na kolonii mieliśmy mnóstwo atrakcji. Codzienna kąpiel w morzu, godzinna wycieczka statkiem- galeonem, płynięcie tramwajem wodnym do Darłowa, zwiedzanie Zamku Książąt Pomorskich, wycieczka kolejką turystyczną po wybrzeżu oraz codzienna gra w kręgle. Niektórzy z nas zostali prawdziwymi mistrzami. Po raz pierwszy wspinaliśmy się w parku linowym. To było naprawdę ekstremalne doznanie.   Wyjazd był bardzo udany. Mamy nadzieję, że niedługo tutaj wrócimy….

Powrót na początek strony

I znowu w marcu 2013r. polecieliśmy samolotem… Tym razem do Francji do Paryża. Odprowadzały nas tłumy rodziców, przyjaciół i znajomych. Krótki pobyt w chmurach (tylko 1,5 godziny) i jesteśmy na ziemi francuskiej. Paryskie zabytki zachwycały nas i zapraszały do oglądania, po mieście jeździliśmy największą siecią metra w Europie. Spacerowaliśmy po Polach Elizejskich, byliśmy w Luwrze, pod Łukiem Tryumfalnym, w katedrze Notre Dame, ale i tak największe wrażenie zrobiła na nas Wieża Eiffla. Spędziliśmy w jej pobliżu cudowny dzień czując prawdziwą wiosnę w sercach. Polska po powrocie powitała nas śniegiem i mroźnymi temperaturami…

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Udało nam się wspólnie ze Stowarzyszeniem dla Dzieci Niepełnosprawnych „Marcin” zdobyć pieniądze na kolonie letnie w Darłowie w dniach 16 - 23.07.2012 roku oraz na kolonie letnie w sierpniu od 23 -30.08.2012 w Rewalu.
Relacja fotograficzna poniżej.

Kraków, został wybrany na cel kolejnej wycieczki przez członków KLUBU PODRÓŻNIKA.
Udaliśmy się do niego w dość nietypowy sposób. POLECIELIŚMY SAMOLOTEM! Dzięki uruchomionym od niedawna nowym polskim liniom lotniczym OLT EXPRESS oraz hojności sponsora Firmy DALKIA, mogliśmy zabrać na tą wspaniałą przygodę kolejną grupę uczniów, którzy nie lecieli jeszcze samolotem.
Emocji związanych z lotem było co niemiara. Wszyscy znieśli dobrze lot, który trwał jedynie 1.15 godz., pociągiem jedzie się około 8 godzin.
Piękne miasto Kraków ugościło nas słoneczną pogodą i malowniczymi ulicami.
W drodze powrotnej bez obaw wsiadaliśmy do samolotu i spokojnie wylądowaliśmy w Poznaniu. I tak oto w jeden dzień zwiedziliśmy miasto nad Wisłą oddalone od nas o 460 km.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Rok 2012 sprzyja nam w pozyskiwaniu sponsorów oraz wygrywaniu konkursów ogłoszonych przez Urząd Wojewódzki. Wiosną 2012 roku wyruszyliśmy na dwutygodniową „Zieloną szkołę” do Sarbinowa. W wyjeździe uczestniczyło 16 uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Niech zdjęcia pokażą jak fantastycznie spędzaliśmy czas.
zdjęcia z SARBINOWA

Dzięki sponsorom w listopadzie 2011 roku udało nam się dosięgnąć gwiazd podczas podróży samolotowej do Rzymu zorganizowanej dla 12 uczniów z naszej szkoły. Mieszkaliśmy u sióstr Elżbietanek, które nas bardzo serdecznie przyjęły i troskliwie zaopiekowały. Udało nam się zobaczyć wiele zabytków: Watykan, grób błogosławionego Jana Pawła II, Pałac Aniołów, Koloseum, antyczną część Rzymu, Panteon, Bazylikę Santa Maria Maggiore. Skosztowaliśmy włoskich lodów i przepysznej włoskiej pizzy. To było największe osiągnięcie naszego klubu!!! Mam nadzieję, że dzięki sponsorom nadal uda nam się realizować nawet najbardziej odważne pasje podróżnicze.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

W sierpniu 2011 roku pojechaliśmy na trzydniową wycieczkę w Góry Sowie do Srebrnej Góry. Po raz pierwszy zawędrowaliśmy z pasją podróżniczą w tereny górzyste. Dzieci miały okazję zwiedzić Kopalnię Złota, Kopalnię Rudy oraz Bastion Napoleoński na Srebrnej Górze. Pomimo trudności w chodzeniu po górach wszyscy wróciliśmy szczęśliwi.
Zdjęcia z Gór Sowich –

A w czerwcu wybraliśmy się do Świerkocina na Zoo Safari. To było dla nas zupełnie nowe doświadczenie. Z okien samochodu mieliśmy okazję zupełnie z bliska obserwować zachowanie dzikich zwierząt. Żyrafy i zebry zaglądały nam do naszego busa.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Wiosną 2011 z kolei pojechaliśmy znowu na jednodniową wycieczkę pociągiem do Wrocławia do ZOO.

W dniach 16.09-18.09.2010 roku zorganizowałyśmy trzydniową wyprawę do Gdyni i Gdańska. Podczas tej wycieczki nocowaliśmy w Domu Dziennym dla Niepełnosprawnych „Promyk”. Uczniowie mieli okazję doświadczyć jak osoby dorosłe niepełnosprawne mieszkają samodzielnie w specjalnie przygotowanych dla nich domach z asystentami socjalnymi. Wspólny wieczór i dyskoteka wyzwoliła u młodzieży ze szkoły rozmowę pt.: „Jaka nas czeka przyszłość?” Podczas podróży powrotnej pociągiem do domu dyskutowaliśmy na bardzo ważne tematy. Okazuje się, że namacalne dotknięcie pewnej sytuacji wyzwala u młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie refleksję i próbę znalezienia odpowiedzi na nurtujące pytania. Podczas wycieczki do Gdyni mieliśmy okazję zwiedzić Oceanarium, zabytkowy okręt „Błyskawica”, oraz płynąć statkiem wycieczkowym po porcie. Natomiast w Gdańsku odwiedziliśmy przepiękną Starówkę, płynęliśmy statkiem na półwysep Westerplatte, oraz spacerowaliśmy brzegiem morza.

GNIEZNO (2010)

W roku 2010 zorganizowałyśmy i koordynowałyśmy w ramach klubu wycieczkę do Gniezna. Kilka zdjęć z kolebki Państwa Polskiego.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

W październiku 2009 roku wybraliśmy się również busem na wycieczkę do Torunia, gdzie zwiedziliśmy: Zamek Krzyżacki, Rynek Staromiejski, Planetarium, Katedrę, zobaczyliśmy dwór Artusa oraz stanęliśmy pod Krzywą Wieżą, domem i pomnikiem Mikołaja Kopernika. Niesamowitym przeżyciem była wizyta w Muzeum Piernika, gdzie wypiekaliśmy toruńskie pierniki według starodawnej receptury. Wszyscy uczestnicy wrócili do domu pełni wrażeń i bardzo zadowoleni co widać na zdjęciach.

W Stolicy Polski w Warszawie (byliśmy w październiku 2009 roku) uczniowie mieli okazję po raz pierwszy podróżować metrem. Było to dla nich niezapomniane wrażenie. Zwiedziliśmy Starówkę, byliśmy w Zamku Królewskim, zwiedzaliśmy kościoły, złożyliśmy kwiaty pod pomnikiem Nieznanego Żołnierza. Spacerowaliśmy po Ogrodzie Saskim, i po Łazienkach, gdzie karmiliśmy oswojone wiewiórki. Byliśmy pod pomnikiem Chopina, i na lotnisku Okęcie, gdzie obserwowaliśmy z tarasu widokowego odloty samolotów. Ta wycieczka była bardzo udana. Dzieci wróciły z tej wyprawy zadowolone i cały czas wspominają miejsca, które odwiedziliśmy w Warszawie. Myślę, że w przyszłym roku szkolnym powtórzymy jeszcze raz wycieczkę w tym samym kierunku. Warszawa jako stolica Polski jest omawiana na zajęciach dydaktycznych w tematyce „Polska nasz kraj”. Wizyta w stolicy Polski pozwoliła zobaczyć na własne oczy te miejsca, o których nauczyciel zawsze opowiada lub prezentuje na pokazie multimedialnym. Do tej pory z trudem przychodziło zainteresowanie uczniów zabytkami w nieznanym im mieście. Po wycieczce w Warszawie pani Basia Piasek stworzyła prezentację multimedialną zawierającą najważniejsze zabytki i miejsca Warszawy składające się ze zdjęć z uczniami. Taka prezentacja wyzwala u uczniów wspomnienia, spontaniczną aktywność i powoduje, że wiedza o Warszawie jest cały czas żywa i dobrze utrwalona.

„Klub podróżnika” działa od września 2009 roku bardzo prężnie. Radość uczniów i ich rodziców jest ogromna. Uczniowie zyskali nową i ciekawą jakość spędzania wolnego czasu. Szkoła zyskała nową jakość i nową formę pracy opiekuńczej i dydaktycznej. Uczniowie zwiedzając miasta Polski potrafią o nich opowiadać, nazywać zabytki, dzielą się nowymi doświadczeniami i wrażeniami z podróży.

WROCŁAW (2009)

W stolicy Dolnego Śląska uczniowie byli w największym ZOO w Polsce, obserwowali życie przeróżnych egotycznych zwierząt. Karmili kozy oraz króliki w MINI ZOO. Obserwowali leniwe życie gadów i płazów w terrarium. Mogli pogłaskać małpy skaczące na wolności w specjalnie przygotowanym dla nich pawilonie. Wizyta w Zoo była wielkim przeżyciem. Taka metoda daje największe efekty w pracy dydaktycznej uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. Tylko dzięki polisensorycznemu poznawaniu świata poprzez pokaz prawdziwych zwierząt, roślin, uczniowie ci zapamiętują daną wiedzę. Po wizycie w ZOO pojechaliśmy na Starówkę, gdzie uczniowie zwiedzali wrocławski ratusz, przepiękną fontannę, kamieniczki i uczestniczyli w obiedzie w restauracji.

Składamy ogromne wyrazy wdzięczności wszystkim ludziom Dobrej Woli i wszystkim sponsorom, którzy pozytywnie opiniują nasze przedsięwzięcia i chętnie nas wspierają:
  •      DALKIA

Aleksandra Jurek

Program do rozliczania PIT online - e-pity Klauzule informacyjne ad RODO

Jeżeli zauważysz błąd
– zgłoś go do administratora